Karavany Vám umožnia prežiť nezabudnuteľnú dovolenku a zájsť na miesta, ktoré by ste inak nenavštívili. Spoznajte s nami tie najlepšie dovolenkové destinácie na trávenie leta v karavane. Je lepšie naplánovať trasu, alebo sa vydať napospas náhode? Poradíme Vám, ako prežiť krásne leto na cestách a vyžmýkať z neho maximum.
Parkovanie nadivoko si treba overiť
Asi jedna z neprekonateľných výhod dovolenkovania v karavane je možnosť zastať kdekoľvek, akokoľvek dlho, bez žiadnych podmienok, problémov a obmedzení. Toto si ale treba obvykle overiť ešte pred cestou. Mnohé krajiny, totiž nazerajú na karavany a ich milovníkov rozdielne. Je nespočetne veľa miest dostupných autokaravanom od Slovenska až po vzdialenejšie miesta v celej Európe. Je teda dôležité si vopred naplánovať cieľovú destináciu a zistiť si o nej čo najviac informácií. Každá krajina má svoje špecifiká a hlavne ku karavaningu je v každej zemi iný prístup. Niekde je povinnosť s karavanom parkovať v kempoch alebo špeciálnych miestach, v iných krajinách
nie je problém parkovať “na divoko”. Je dobré stráviť pár dní overovaním informácií, ako neskôr riešiť problémy, ktoré by pokazili dovolenku.
Karavany majú veľkú výhodu v ich mobilite. Na druhej strane nie je celkom najvhodnejšie cestovať autom 4000 kilometrov a stráviť tri dni v konečnej destinácii. Majitelia karavanov hovoria, že najbožskejší oddych zažijete pri klasickom karavanovom roadtripe. Nám sa najviac osvedčilo plánovanie viacerých trás. Ak viete, že chcete ísť na juh Talianska, dajte si 3-4 trasy do miesta pobytu. Proste viac alternatív a idete tam, kam chcú deti počas cesty, na čo má chuť žena, alebo ako je unavený šofér. Nič sa nedeje ak roadtrip nedokončíte a nedôjdete do plánovaného cieľa. O rok či dva sa môžete vrátiť a dokončiť to čo ste nestihli. Počas cesty môžete vytvárať rôzne alternatívy a nikdy neviete čo pribudne, alebo odbudne do itinerára a preto je skvelé byť flexibilný.
Prežívať dovolenku na diaľničných odpočívadlách nie je príliš atraktívne v Európe je k dispozícii približne 4000 kempov. Najobľúbenejšie letná strediská patrí tradične Taliansko, Chorvátsko, Francúzsko, ale aj Grécko. Karavanisti svorne tvrdia, že komu vojde pod kožu karavan, ten sa nevie dočkať leta. Neláka ho exotika, honosné hotelové letoviská, pretože aj na miesto, kde bol stokrát ho čaká s karavanom úplne iné dobrodružstvo. Smelo nasadnúť, leto naplno sa prežíva v karavane.
Áno aj tieto dve slová idú k sebe. Väčšina dnešných moderných autokaravanov je prispôsobená na kempovanie v zime. Samotný výrobcovia už počítajú s alternatívou kempovania v zime , nakoľko nadšenci karavaningu nie sú len vyznávači leta a strávenia voľných chvíľ pri mori, ale aj nadšenci kráľovnej bielych športov. V dnešnej dobe sú lyžiarske strediská prispôsobené na parkovanie autokaravanov s pripojením sa na elektrickú sieť. A čo môže byť krajšie než byť na zjazdovke prvý a vychutnať si panenský prašan, alebo manchestrovo upravenú zjazdovku.
LEGOLAND Günzburg (DE)
PortAventura Salou (E)
GARDELAND Lago di Garda (IT)
ALPAMARE Bad Tölz (DE)
PARCO TERMALE DEL GARDA (IT)
V období dovoleniek a letnej sezóny sa na cesty vydáva mnoho skúsených karavanistov, ale aj mnoho nováčikov. Pre všetkých je určený tento článok, ktorý obsahuje niektoré základné pravidlá na ktoré je treba dať pozor pri cestovaní s karavanom.
V letnej sezóne, neustále narastá počet automobilov na cestách, ktoré za sebou ťahajú obytný príves – karavan.
V dnešnej dobe je dovolenka s karavanom omnoho komfortnejšia než napríklad so stanom. To všetko je ale na úkor pomalšej jazdy, vyššej spotreby a samozrejme väčších nárokov na skúseností vodičov. Pokúsim sa zhrnúť niekoľko zásadných informácií a rád, aby cestovanie s karavanom, bolo pre všetkých čo najpohodlnejšie a hlavne bezpečné.
Idete predsa na dovolenku a nie sa naháňať. Zásada je neponáhľať sa a vyraziť s časovou rezervou, aby vodič a posádka necestovali v strese a mali ste dostatok času si pravidelne behom cesty odpočinúť.
Môžeme povedať, že nepriaznivo a sústavne po celú cestu. Dnešné moderné karavany, sú vybavené účinným brzdovým systémom, kvalitnými tlmičmi, stabilizačným zariadením, ktoré môže byť mechanické či elektronické. V dnešnej dobe sú karavany vo väčšine prípadov pripojené za výkonné ťažné automobily, ktoré sú vybavené funkciou ESP, na ceste sa chovajú omnoho stabilnejšie a bezpečnejšie. Fyzikálne sily, nekvalitný povrch vozovky, faktor náhody, nepriaznivé počasie však jazdu s karavanom ovplyvňujú stále, preto nepreceňujte schopnosti svojich elektronických pomocníkov v automobile. Skúsenosti karavanistov ukazujú, že dobré jazdné vlastnosti sú do rýchlosti 80 km/h. dnešné nové karavany umožňujú jazdu aj vyššej rýchlosti, tu však vysoko narastá citlivosť na zmeny smeru jazdy, nerovnosti na vozovke či bočný vietor. Značne taktiež stúpa spotreba pohonných hmôt ťažného vozidla.
Prekontrolujte, či je karavan správne zapojený k ťažnému zariadenie vozidla. Ďalej prekontrolujte či je dobre zasunutá a pripojená elektrická zásuvka 12 V. Vyšlite niekoho z posádky vozidla k zadnému osvetleniu karavanu a spoločne odskúšajte zadné svetlá karavanu. Dbajte aby všetko bolo funkčné, predídete možnej dopravnej nehode. Ďalej je nutné uvoľniť parkovaciu ručnú brzdu, prekontrolovať či sú zdvihnuté stabilizačné nohy karavanu, zavrieť všetky okná a svetlíky, zatiahnuť schodík, sklopiť anténu či satelit. Dôležité je vo vnútri karavanu dobre upevniť všetky predmety. TV prijímač je najlepšie zložiť z držiaku a uskladniť v lôžkovinách – pokiaľ TV prijímač sa nedá demontovať.
Prekontrolujte či nie je mechanicky poškodená, dôležité je u staršej pneumatiky, prekontrolujte tlak v pneumatikách. Pre pohodovú a kľudnú jazdu karavanom je dôležité správne rozmiestnenie ťažších predmetov v karavane. Zásadne platí, že ťažšie predmety umiestňujte na podlahu a čo najviac ku stredu nápravy. Pokiaľ ich umiestnite do prednej, alebo zadnej časti, zvyšuje sa riziko pozdĺžneho rozkmitania celej súpravy.
Oproti jazde s osobným vozidlom, trvá podstatne dlhšie, súprava je pomalšia a hlavne o niekoľko metrov dlhšia a nemôžete sa rýchlo zaradiť späť do svojho jazdného pruhu. Toto manévrovanie a zaradenie sa do pruhu uľahčia veľké správne upevnené a nadstavené spätné prídavné zrkadlá. Dôležité je venovať pozornosť pri predbiehaní veľkých nákladných súprav na viac prúdových diaľniciach. Od týchto súprav vznikajú vzdušné turbulencie, ktoré vás môžu vytlačiť k pravému okraju vozovky a majú tendenciu jazdnú súpravu rozkývať. Podobné javy nastávajú aj pri vzájomnom míňaní sa väčších vozidiel v protismere. Snažte sa dodržiavať väčší bočný odstup od veľkých proti idúcich vozidiel.
Z dôvodu ťahania karavanu sa predlžuje brzdná dráha súpravy. Počítajte vždy s dostatočnou rezervou, hlavne pri situáciách, kedy je za potreby prudko brzdiť, vtedy môže mať karavan tendenciu „PREDBEHNÚŤ VOZIDLO BOKOM“, to sa často stáva na nekvalitných cestách a výmoľoch. Dôležité je vždy zachovať kľudnú hlavu, pretože situáciu skladní iba pridanie plynu vo vozidle a opätovné roztiahnutie karavanu. Preto je dôležité si ponechať dostatočný odstup od vozidla pred vami.
Vyžaduje si voľnejší nájazd a bezpodmienečné spomalenie súpravy ešte pred zatáčkou. Vodič musí počítať s väčšími rozmermi súpravy a vybočenie zadnej časti súpravy pri odbočovaní. Nebezpečné ja aj prechádzanie zatáčok tvaru „S“ , to má vo veľa prípadoch za následok rozkývania súpravy, túto situáciu ukľudní krátka akcelerácia vozidla, alebo mierne prerušované pribrzdenie.
Príves tlačí na ťažný automobil, zatiaľ čo v zatáčkach má karavan tendenciu pokračovať v priamom smere a tým vytláčať zadnú časť ťažného vozidla smerom von. Tento vplyv sa zväčšuje s rastúcou rýchlosťou jazdy. Pri jazde v klesaniach tlačí na ťažné vozidlo a má tendenciu sa rozkmitať do strán. O to je situácia zložitejšia a nájazdová brzda ju rieši len čiastočne. Na prehľadnom a rovnom úseku vozovky, je možné ísť v rovnovážnom stave tak, že ťažné vozidlo karavan neťahá ani nebrzdí. Pred zatáčkami v klesaniach je nutné súpravu spomaliť s dostatočným predstihom a schádzať veľmi pomaly. Rýchla jazda s karavanom sa vo väčšine prípadov nevypláca a dochádza k fatálnym škodám.
Problémy môžu nastať v prudších stúpaniach, pokiaľ ale dodržujete zásadu, že včas zaradíte nižší rýchlostný stupeň, tým šetríte motor u ťažného vozidla. Vhodné je aj viac sa rozbehnúť pod kopcom.
Byť ohľaduplný k nim, musia počítať s tým, že môže nastať nepredvídaná situácia, dodržiavať od karavanistov väčší odstup pred aj za sebou. Počítajte , že karavanista bude mať dlhšiu brzdnú dráhu, pôjde pomalšie do kopca, môže nastať aj situácia, že karavany pri rozjazde do kopca môžu cúvnuť.
Pevne verím, že žiadne z vyššie uvedených doporučení nebudete v praxi potrebovať, ale v praxi je lepšie byť na krízové situácie pripravený, než prekvapený. Veľa šťastných kilometrov, krásne a kľudné dovolenky.
http://www.caravan24.cz
http://www.caravanlife.cz
http:/www.caravaning.sk
pre karavánové státie ako aj vyhľadanie autokempingov:
https://play.google.com/store/apps/details?id=fr.tramb.park4night&hl=sk&rdid=fr.tramb.park4night